[ Pobierz całość w formacie PDF ]
na prac w pewnym oddaleniu od fotografowanego przedmiotu.
Z jak bliska można fotografować w trybie makro? Niektóre aparaty osiągają w tej dzie-
dzinie lepsze rezultaty. Zdjcia na rysunku 14.14 były maksymalnymi zbliżeniami, jakie
mogłem osiągnąć, używając aparatu Olympus E-10. Rysunek 14.15 przedstawia dla po-
równania zdjcia wykonane innymi aparatami.
Jak można zaobserwować na rysunku 14.15, z niektórymi aparatami można podejść bardzo
blisko. Sony DSC-85 może ustawić ostrość bardzo blisko praktycznie tuż przed pierwszą
soczewką obiektywu, ale tylko przy najkrótszej długości ogniskowej. Nikon CoolPix 995
również potrafi ustawić ostrość bardzo blisko, lecz w tym przypadku przy praktycznie
każdej ogniskowej. Umożliwia to wykonywanie bardzo dużych zbliżeń bez konieczności
196 Część III Fotografowanie
Rysunek 14.15. Jaka odległość jest wystarczająca? Zdjęcia te zostały wykonane z minimalnej
dostępnej dla poszczególnych aparatów odległości, dla której mogły ustawić ostrość.
Od lewej do prawej: Canon D30 (z obiektywem 50 mm macro), Sony DSC-85 i Nikon CoolPix 995
użycia opcjonalnych obiektywów. Zdjcia wykonane makroobiektywem firmy Canon
50 mm /2,5 (którego użyłem do wykonania niemal wszystkich zdjć produktów w roz-
działach od 1. do 6.) są niesłychanie ostre, ale wymagany jest zakup specjalnego pier-
ścienia-adaptera za około 800 zł, aby można było ustawiać ostrość w odległości mniej-
szej niż kilkanaście centymetrów.
W przypadku makrofotografii odpowiednie oświetlenie fotografowanego przedmiotu staje
si bardzo kłopotliwym zadaniem, ponieważ aparat znajduj si tak blisko przedmiotu, że
zasłania światło. Wbudowana lampa błyskowa nie jest zbyt pomocna, ponieważ przy du-
żych zbliżeniach w wikszości przypadków motyw główny znajduje si poza obszarem
obejmowanym przez światło lampy. Nawet gdyby motyw główny został objty przez świa-
tło lampy, jest ono zbyt silne, przez co otrzymane w rezultacie zdjcie bdzie prześwietlone.
Przy małych odległościach głbia ostrości drastycznie maleje, dlatego kadrowanie i usta-
wianie ostrości wymagają subtelnego podejścia. Małe otwory przysłony zwikszają głbi
ostrości, ale wymuszają stosowanie dłuższych czasów naświetlania. W celu wyelimino-
wania możliwości rozmycia zdjcia spowodowanej drganiami aparatu zwykle potrzebny
jest statyw. Wielu fotografów korzysta z pilota zdalnego sterowania, wżyka spustowego
lub samowyzwalacza, wykonując zbliżenia, aby zredukować wibracje powstałe podczas
naciskania spustu migawki.
Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów potrzebnych
do fotografowania małych obiektów i makrofotografii
Niezbdne akcesoria:
f& aparat z trybem ogniskowania makro.
Akcesoria opcjonalne:
f& pilot zdalnego sterowania, wżyk spustowy lub samowyzwalacz,
f& zewntrzna lampa błyskowa,
f& papier lub inne gładkie tło.
Rozdział 14. Trudne zdjęcia staną się łatwe 197
Rady i wskazówki:
f& Kiedy fotografujesz pod gołym niebem, staraj si umiejscowić zewntrzną lamp
błyskową z boku, lub nawet z tyłu kwiatów, liści i innych małych obiektów.
f& Do fotografowania owadów na ziemi używaj małego stołowego statywu.
f& Aby uzyskać efekt światła wypełniającego podczas fotografowania pod gołym niebem,
możesz użyć małej lampki lub kawałka folii aluminiowej.
Zdjęcia nocne
Jeśli istnieje dziedzina, w której aparaty cyfrowe rzucają cień na aparaty klasyczne, to
jest to fotografia nocna. Parametry ekspozycji w przypadku takich nocnych obiektów jak
drapacze chmur i zachody słońca są niesłychanie trudne do wyznaczenia za pomocą świa-
tłomierza. Jasne obiekty na ogół wprowadzają w błąd układy pomiaru oświetlenia, w które
wyposażone są aparaty, przez co aparat wnioskuje, że na zdjciu jest dużo jasnych obsza-
rów i w rezultacie dostosowuje ekspozycj do jasnych fragmentów, pozostawiając reszt
w ciemnościach.
Jeżeli aparat posiada funkcj podglądu obrazu, możesz zorientować si, jakie są aktualne
parametry ekspozycji, zanim zrobisz zdjcie. Nawet jeśli dany aparat nie posiada funkcji
podglądu obrazu, możesz do tego celu użyć funkcji podglądu zdjcia już wykonanego,
a nastpnie w razie potrzeby dokonać odpowiedniej korekty.
W wikszości aparatów można ustawić kompensacj ekspozycji na +1 już na początku sesji.
Różne aparaty i różne warunki oświetleniowe wymagają odmiennych ustawień, dlatego
potraktuj to jako sugesti, a nie polecenie.
Rysunek 14.16 przedstawia, co można osiągnąć aparatem cyfrowym po zmroku.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]