[ Pobierz całość w formacie PDF ]
kamera może filmować "normalnie", a przy jakim "nocnie". Wartości te mogą być dla nas wskazówką co
do tego, na jakiej zasadzie działają takie tryby.
6 z 9 2015-08-15 20:54
Aparat czy kamera: Obraz http://www.swiatobrazu.pl/aparat-czy-kamera-obraz-26590.html,drukuj
Prostsze mechanizmy do filmowania w nocy (nazywane niekiedy "trybami słabego światła" lub
podobnie) polegają po prostu na wydłużeniu czasu otwarcia migawki do 1/25, 1/20 a niekiedy nawet
1/8 sekundy. Efektem jest obraz jaśniejszy, lecz jednocześnie w znacznym stopniu rozmyty i
rejestrujący ruch w zwolnionym tempie i z wyraznymi smugami. Tryb ten można rozpoznać po tym, że
podobnie jak "normalny" tryb pracy odznacza się on w specyfikacji technicznej pewnymi
ograniczeniami w kwestii minimalnej ilości światła. I tak jeżeli np. kamera do normalnej pracy wymaga
oświetlenia o natężeniu co najmniej 6 luksów, to po dwukrotnym wydłużeniu ekspozycji natężenie to
może wynosić już tylko 3 luksy.
Film realizowany przy użyciu trybu Nightshot jest monochromatyczny i najczęściej przedstawiany jest w odcieniach zieleni.
Ponieważ wiele przedmiotów odbija promieniowanie podczerwone nieco inaczej niż światło widzialne, część filmowanych w ten
sposób obiektów może odznaczać się nieco dziwną tonalnością. (Fot. Josef Stuefer)
Drugi, "prawdziwy" tryb nocny określany takimi terminami jak NightShot, 0 lux i innymi (często
opatentowanymi) polega na podświetleniu przez kamerę sceny przez silną diodę emitującą światło
podczerwone. Nie jest ono rejestrowane przez ludzki wzrok, pozostaje natomiast widzialne dla kamery,
która rejestruje w ten sposób obraz monochromatyczny (najczęściej czarno-biały lub w odcieniach
zieleni) o całkiem dobrej jakości. Nie wszystkie jednak przedmioty odbijają światło podczerwone w
równym stopniu, dlatego obraz z kamery w trybie nocnym może się niekiedy wydawać dziwny. Dotyczy
to przede wszystkim ludzkich oczu, które filmowane w podczerwieni wydają się wyglądać zupełnie
niesamowicie, a nawet złowieszczo.
[kn_advert]
Obraz "telewizyjny" vs "filmowy"
Oglądając film zrealizowany na potrzeby kina niemal każdy z nas potrafi go odróżnić od serialu
telewizyjnego, choć nie wszyscy umielibyśmy sprecyzować, na czym ta różnica polega. Inne są wygląd
kadru, płynność ruchu bohaterów, kolorystyka scen i ich tonalność. Różnice te nie mają jednego zródła,
lecz kilka i jednym z nich jest sposób, w jaki rejestrują obraz kamery telewizyjne w odróżnieniu od
filmowych. Również w wielu zaawansowanych kamerach kompaktowych i nie tylko znalezć można
funkcje, których celem jest zapewnienie nagraniom "kinowego klimatu". W języku angielskim określa
się go najczęściej mianem filmlook.
7 z 9 2015-08-15 20:54
Aparat czy kamera: Obraz http://www.swiatobrazu.pl/aparat-czy-kamera-obraz-26590.html,drukuj
Tonalność i kolorystyka w filmie kinowym wyglądają inaczej niż w produkcjach zrealizowanych na potrzeby telewizji. Częściowo
wynika to z ograniczeń technicznych, a częściowo z tradycji rozwoju obydwu mediów. Jeżeli zależy nam na uzyskaniu ujęć o
"kinowej" stylistyce, czeka nas długa i żmudna nauka i ćwiczenia w oświetlaniu planu. Oczywiście odpowiedni tryb pracy
dostępny w naszej kamerze może to bardzo ułatwić. (Fot. hyphenmatt)
Jak działają takie tryby? Tak jak wspomnieliśmy przed chwilą, o "filmowości" produkcji nie decyduje
jedynie kamera. Tak naprawdę największe znaczenie ma oświetlenie planu. Działanie wszelkiego rodzaju
opcji ze słowem "Cinema" w nazwie sprowadza się natomiast do dwóch dość ważnych czynności:
ograniczenia prędkości rejestrowania obrazu do 25 lub 24 klatek na sekundę oraz takiego
zmodyfikowania krzywej gamma obrazu (parametr odpowiadający za tonalność rejestrowanego obrazu),
aby odpowiadała ona krzywej gamma tradycyjnej taśmy filmowej. Oznacza to przede wszystkim
zmniejszenie tonalności jaśniejszych partii obrazu, złagodzenie kontrastów i nadanie obrazowi nieco
cieplejszego odcienia.
Podsumowanie
Różnice konstrukcyjne pomiędzy aparatami fotograficznymi z funkcją filmowania i kamerami wideo
sprawiają, że urządzenia te mimo ewidentnych podobieństw rejestrują materiał wideo w nieco
odmienny sposób oraz zapewniają różną funkcjonalność. Dotyczy to szczególnie bardziej
zaawansowanych modeli kamer wideo i jeżeli jako filmowcy mamy ambicje lepszego panowania nad
obrazem, to powinniśmy się upewnić, czy urządzenie jakie chcemy nabyć na pewno spełni nasze
wymagania.
Zobacz także pozostałe artykuły z cyklu:
Aparat czy kamera: Podstawowe różnice - budowa i ergonomia
Aparat czy kamera: Podstawowe różnice - funkcjonalność
Aparat czy kamera: Optyka
Aparat czy kamera: Dzwięk
Aparat czy kamera: Nośniki i formaty zapisu
Aparat czy kamera: Akcesoria
Aparat czy kamera: Każdemu wg potrzeb, cz. I kamery amatorskie
Aparat czy kamera: Każdemu wg potrzeb, cz. II kamery zaawansowane
Aparat czy kamera: Każdemu wg potrzeb, cz. III kamery nietypowe
8 z 9 2015-08-15 20:54
Aparat czy kamera: Obraz http://www.swiatobrazu.pl/aparat-czy-kamera-obraz-26590.html,drukuj
www.swiatobrazu.pl
9 z 9 2015-08-15 20:54
[ Pobierz całość w formacie PDF ]