[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jeśli któryś z Kardynałów elektorów obecnych w Kaplicy nie może podejść do ołtarza, ponieważ
jest chory, ostatni ze Skrutatorów podchodzi do niego, a on, po wypowiedzeniu powyższej przysięgi
powierza zgiętą kartę Skrutatorowi, który zanosi ją na oczach wszystkich do ołtarza i bez
wypowiadania słów przysięgi kładzie ją na talerzu i nim wprowadzają do urny.
67. Jeśli chorzy Kardynałowie elektorzy - o których mowa w n. 41 i następnych niniejszej
Konstytucji - znajdują się w swoich pokojach, trzej Infirmarii udają się do nich z kasetą, która w
górnej części posiada otwór przeznaczony do złożenia zgiętej karty. Skrutatorzy przed podaniem
kasety do rąk Infirmarii otwierają ją publicznie w taki sposób, by elektorzy mogli stwierdzić, że jest
pusta, potem zamykają ją i kładą klucz na ołtarzu. Następnie Infirmarii z zamkniętą kasetą i
odpowiednią liczbą kart na małej tacy udają się wraz z osobami towarzyszącymi do Domus Sanctae
Marthae do każdego z chorych, który, wziąwszy kartę, głosuje w sposób tajny, zgina kartę i,
wypowiedziawszy powyższą przysięgę, wkłada ją do kasety przez otwór. Jeśli jakiś chory nie jest w
stanie pisać, jeden z trzech Infirmarii lub inny Kardynał elektor, wybrany przez chorego, po
złożeniu przysięgi na ręce samych Infirmarii co do zachowania tajemnicy, dokonuje wspomnianych
czynności. Następnie Infirmarii przynoszą z powrotem do Kaplicy kasetę, którą Skrutatorzy otworzą
po złożeniu głosów przez obecnych Kardynałów, licząc karty, jakie się w niej znajdują, a
stwierdziwszy, że ich liczba odpowiada liczbie chorych, kładą je jedna na drugiej na talerzu i nim
wprowadzają wszystkie razem do urny. Aby za bardzo nie przedłużać czynności
głosowania, Infirmarii będą mogli wypełnić i złożyć własne karty do urny bezpośrednio po
pierwszym z Kardynałów, a w czasie składania kart przez innych elektorów zebrać głosy od chorych
w wyżej wskazany sposób.
68. Gdy wszyscy Kardynałowie elektorzy złożą swoje karty do urny, pierwszy Skrutator potrząsa
nią kilka razy, by wymieszać karty i zaraz po tym ostatni ze Skrutatorów przystępuje do ich liczenia,
wyjmując w sposób widoczny każdą z osobna z urny i kładąc ją do innego pustego naczynia,
przygotowanego wcześniej w tym celu. Jeśli liczba kart nie odpowiada liczbie elektorów, należy
spalić je wszystkie i bezpośrednio po tym przystąpić do drugiego głosowania; jeśli natomiast
odpowiada liczbie elektorów, następuje obliczanie kart tak, jak wskazano poniżej.
69. Skrutatorzy siadają za stołem ustawionym przed ołtarzem; pierwszy z nich bierze kartę,
otwiera ją, spogląda na wypisane imię elekta i przekazuje drugiemu liczącemu; ten, sprawdziwszy
ponownie imię elekta, przekazuje kartę trzeciemu, który czyta je głośno i zrozumiale, w ten
sposób, aby wszyscy obecni elektorzy mogli zaznaczyć głos na specjalnie przygotowanym arkuszu
papieru. On sam odnotowuje imię odczytane z karty. Jeśli przy otwieraniu głosów Skrutatorzy
znalezliby dwie karty do głosowania zgięte w taki sposób, że wydawałyby się wypełnione przez tego
samego elektora i gdyby zawierały to samo imię, powinny być policzone tylko jako jeden głos, jeśli
natomiast zawierają dwa różne imiona, żaden z dwóch głosów nie będzie ważny; jednak w żadnym z
tych dwóch przypadków nie unieważnia się głosowania.
Po zakończeniu obliczania kart Skrutatorzy sumują liczbę głosów oddanych na różne imiona i
odnotowują je na osobnym arkuszu. Ostatni ze Skrutatorów, w miarę jak odczytuje kolejne karty,
przebija je igłą w punkcie, w którym znajduje się słowoEligo, i nawleka je na nitkę, by mogły być w
pewniejszy sposób zachowane. Po odczytaniu wszystkich imion końce nitki zawiązuje się na węzeł i
w ten sposób karty zostają złożone w naczyniu lub na skraju stołu.
70. Następuje potem trzecia i ostatnia faza nazywana post-scrutinium, która obejmuje: 1)
liczenie głosów; 2) ich kontrolę; 3) spalenie kart.
Skrutatorzy sumują wszystkie głosy złożone na poszczególne osoby i jeśli nikt nie osiągnął dwóch
trzecich głosów w tym głosowaniu, to Papież nie został wybrany; jeśli natomiast okaże się, że ktoś
otrzymał dwie trzecie, dokonano kanonicznie ważnego wyboru Biskupa Rzymskiego.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]