[ Pobierz całość w formacie PDF ]

model struktury grup rynków segmentów
produktowych geograficznych
pionu marketingu produktowych geograficznych (rynków)
Funkcjonalny mała duże mała duże małe
Geograficzny mała raczej duże duża małe raczej małe
Produktowy duża różne różna duże różne
Segmentowy mała Różne różna duże duże
Macierzowy raczej duża Małe raczej duża małe duże
yródło: Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE,
Warszawa 2000, s. 626
wiczenie 3
Zastosuj język obcy zawodowy.
Przetłumacz na język obcy, opracowane podczas wykonywania ćwiczenia numer 2, opisy
struktur organizacyjnych działów lub pionów marketingu.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) przeanalizować opracowane podczas wykonywania ćwiczenia 2 struktury organizacyjne
pionów/działów marketingu,
2) wykorzystując język obcy, przedstawić graficznie struktury pionów/działów marketingu
opracowane podczas wykonywania ćwiczenia 2,
Wyposażenie stanowiska pracy:
- odpowiedni słownik języka obcego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
4.4.4. Sprawdzian postępów
Tak Nie
Czy potrafisz:
1) wymienić czynniki, które decydują o formie organizacji
działalności marketingowej w podmiocie gospodarczym?
2) rozróżnić zdecentralizowaną i scentralizowaną organizację
działalności marketingowej?
3) wyjaśnić, w jakich sytuacjach nie ma potrzeby wyodrębnienia
w strukturze organizacji działu lub pionu marketingu?
4) wyjaśnić, w jakich sytuacjach pożądane jest wyodrębnienie
w strukturze organizacji działu lub pionu marketingu?
5) omówić kryteria, jakimi może kierować się podmiot
gospodarczy przy organizacji pionu lub działu marketingu?
6) rozróżnić poszczególne formy organizacji pionu lub działu
marketingu?
7) scharakteryzować poszczególne formy organizacji pionu
lub działu marketingu?
8) nazwać cechy pożądane u osób zatrudnionych na
stanowiskach związanych z marketingiem?
9) dobrać odpowiednią dla określonego podmiotu
gospodarczego formę organizacji działalności marketingowej?
10) opracować strukturę organizacji marketingu w podmiocie
gospodarczym?
11) wykorzystać język obcy przy opracowywaniu struktury
organizacji marketingu w podmiocie gospodarczym?
4.5. Podejmowanie decyzji marketingowych i kontrola efektów
ich wykonania
4.5.1. Materiał nauczania
Stosowanie marketingu przez podmioty gospodarcze jest uwarunkowane procesami,
sytuacjami i zjawiskami zachodzącymi w jego otoczeniu. Przedsiębiorstwo musi więc
dostosować całą swoją działalność, w tym także wykorzystywane narzędzia, instrumenty
i działania marketingowe, do warunków stwarzanych przez to otoczenie. Zrodowisko,
w którym działa przedsiębiorstwo można podzielić na dwie zasadnicze warstwy. Pierwsza
z nich to uwarunkowania tworzone przez tzw. czynniki podstawowe, do których zaliczamy
m.in.: czynniki demograficzne (np. liczebność i struktura ludności), prawne (obowiązujące
przepisy prawne dotyczące np. prowadzenia działalności gospodarczej) czy ekonomiczne (np.
poziom i tempo rozwoju gospodarczego)1. Druga warstwa powstaje pod wpływem pierwszej
i obejmuje tzw. warunki rynkowe, czyli kształtowanie się popytu i podaży oraz postępowanie
nabywców i konkurentów. Przedsiębiorstwo planując swoje działania, koncentruje się przede
wszystkim na warunkach rynkowych.
Podmiot gospodarczy i otoczenie oddziałują na siebie wzajemnie. Na przykład
obowiązujące regulacje prawne określają, jakie podatki mają płacić firmy, jaka jest ich
wysokość i jak należy się z nich rozliczać. Przedsiębiorstwo może natomiast wpływać na
swoje środowisko na przykład poprzez kreowanie nowych potrzeb wśród konsumentów.
1
Więcej informacji na ten temat znajduje się w Poradniku dla ucznia  Współpraca z otoczeniem rynkowym .
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
Wszystkie czynniki otoczenia rynkowego podmiotu gospodarczego dzielą się na tzw.
zmienne niezależne i zależne. Zmienne niezależne to wszystkie elementy, na które [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • helpmilo.pev.pl
  •