[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W tych dwu scenach Jezus ukazuje nam ca e swoje boskie ubóstwo, którym nas ubogaca
oraz bosk pokor , któr nas wywy sza. Odarty ze wszystkiego i pozbawiony wszystkiego,
nagi wyszed z ona Matki swojej i nagi idzie na krzy . (...) Zbawi mo e cz owiek odarty ze
wszystkiego, pozbawiony wszystkiego, nie rozporz dzaj cy ju adnymi rodkami ludzkimi
(S. Wyszy ski). Tajemnic obna enia z szat i ca kowitym wyniszczeniem siebie Jezus
wskazuje nam drog do Ojca. Pro my wi c Jezusa, aby my byli wewn trznie otwarci na t
trudn i bolesn lekcj zapierania si siebie samych, umierania dla siebie. mier zabiera
nam wszystko. W bezlitosnym o wietleniu ostatniego momentu staniemy si wszyscy
przera liwie nadzy (jak Jezus na Golgocie). Liczy si b dzie wtedy tylko ta garstka prawdy
o nas (A. Boniecki).
Zarówno tajemnic swojego Narodzenia jak równie tajemnic obna enia z szat, Jezus uczy
nas, co znaczy naprawd sta si jak dziecko, co znaczy by naprawd tylko Synem. Pro my
Jezusa, aby prawda o nas samych, jako dzieciach, nie musia a by wymuszona przez chwil
naszej mierci, ale by my j przyjmowali i uczyli si jej od Jezusa ju teraz, za ycia,
dobrowolnie. Pro my, aby my szli za wezwaniem Jezusa i stopniowo oddawali Mu to, czego
dzie si od nas domaga .
5. Spodoba o si Panu zmia Go cierpieniem
Przyj cie przez Jezusa krzy a na swoje ramiona oraz bolesne upadki, w których krzy
przygniata Chrystusa do ziemi, przywo uje nam na pami przedziwny, tajemniczy werset
Proroka Izajasza z czwartej Pie ni S ugi Jahwe: Spodoba o si Panu zmia Go
cierpieniem.
Spodoba o si Panu to znaczy by o Jego planem, by o Jego wyborem. Krzy Jezusa jest
planem Jego Ojca, jest Jego wyborem. Ojciec chcia , aby Jego Jednorodzony Syn zosta
przebity za nasze grzechy, zdruzgotany za nasze winy, aby zg adzono Go z krainy yj cych,
aby za grzechy (...) ludu zosta zabity na mier , chocia nikomu nie wyrz dzi krzywdy i
w Jego ustach k amstwo nie powsta o.
Sam Jezus wiele razy mówi do swoich uczniów o upodobaniu swojego Ojca: Oto idziemy
do Jerozolimy. Tam Syn cz owieczy zostanie wydany arcykap anom. Oni ska Go na mier
i wydadz poganom. I b z Niego szydzi , opluj Go, ukrzy uj i zabij , a po trzech
dniach zmartwychwstanie (Mk 10, 33 34).
I chocia uczniowie nie rozumiej , dlaczego takie w nie jest upodobanie Ojca, Jezus nie
stara si tego wyja ni . Uczniowie nie byli w stanie zrozumie tego okrutnego upodobania
Ojca, poniewa upodobania osoby, któr si kocha, nie znajduj nigdy wyja nienia
rozumowego, ale jedynie wyja nienie serca. Zrozumienie sensu upodobania odnajduje si
dopiero w g bokiej relacji mi ci.
Jezus rozumie upodobanie swojego Ojca, bo czy Go z Nim intymna wi mi ci, oddania
i zaufania. Ca kowite powierzenie si Syna Ojcu staje si ród em rozumienia tego trudnego
upodobania.
Kiedy dotyka nas jakie niepowodzenie, niezrozumienie ze strony najbli szych, cierpienie,
ból i wszystko w nas buntuje si i burzy, stajemy wówczas i my przed tajemnic Bo ego
upodobania. I nam przychodzi niekiedy stwierdzi : Spodoba o si Panu dotkn mnie
cierpieniem, a niektórzy z nas mog powiedzie wi cej: Spodoba o si Panu zmia mnie
cierpieniem. To, co dzi jest tylko dotkni ciem Boga, jutro mo e sta si do wiadczeniem
zmia enia.
Na biurku jednego z moich przyjació , który przechodzi przez bardzo bolesne
do wiadczenia yciowe, zobaczy em kiedy obrazek um czonej twarzy Jezusa, a pod nim
napis: Spodoba o si Panu zmia Go cierpieniem. Codzienno yciowa pokazywa a, i
te s owa by y dla niego ród em odwagi w codziennym d wiganiu krzy a.
Przyj cie Bo ego upodobania b dzie zale przede wszystkim od naszej relacji z Bogiem.
Je eli tak cz sto buntujemy si przeciwko ró nym krzy om yciowym, które Bóg nam
zsy a, to dlatego, e nie jeste my do mocno zwi zani z Jezusem. Kiedy nasze serce jest
daleko od Pana, mamy du e trudno ci w rozumieniu Jego upodoba . Upodobanie Boga
oznacza zawsze Jego ask , Jego obietnic . Pan bowiem nie tylko mia y cierpieniem, ale
tak e wyzwala, pociesza, d wiga, podnosi. W samym krzy u Jezusa zawiera si ju
obietnica pocieszenia. Po udr kach swej duszy, ujrzy wiat o i nim si nasyci. Zacny mój
uga usprawiedliwi wielu, ich nieprawo ci On sam d wiga b dzie. Dopiero z perspektywy
zmartwychwstania, zwyci stwa, z perspektywy pocieszenia mo emy do wiadczy , e bycie
zmia onym przez Pana mo e by Jego wielk ask , Jego wielkim darem. W upodobaniu
Boga zawiera si zawsze Jego niesko czona mi tak e wówczas, kiedy dotyczy ono
cierpienia. St d te w. Pawe u wiadamia nam: Wam bowiem z aski dane jest to dla
Chrystusa: nie tylko w Niego wierzy , ale i dla Niego cierpie (Flp 1, 29).
XIV. UKRZY OWANIE JEZUSA
Gdy przyszli na miejsce, zwane Czaszk , ukrzy owali tam Jego i z oczy ców, jednego po
prawej, drugiego po lewej Jego stronie. Lecz Jezus mówi : Ojcze, przebacz im, bo nie
wiedz , co czyni . Potem rozdzielili mi dzy siebie Jego szaty, rzucaj c losy. A lud sta
i patrzy . (...)
Jeden ze z oczy ców, których tam powieszono, ur ga Mu: Czy Ty nie jeste Mesjaszem?
Wybaw wi c siebie i nas. Lecz drugi, karc c go, rzek : Ty nawet Boga si nie boisz, chocia
sam kar ponosisz? My przecie sprawiedliwie, odbieramy bowiem s uszn kar za
nasze uczynki, ale On nic z ego nie uczyni . I doda : Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz
do swego królestwa. Jezus mu odpowiedzia : Zaprawd , powiadam ci: Dzi ze Mn b dziesz
w raju ( k 23, 33 34. 39 43).
O godzinie dziewi tej Jezus zawo dono nym g osem: Eloi, Eloi, lema sabachthani, to
znaczy: Bo e mój, Bo e mój, czemu Mnie opu ci ? Niektórzy ze stoj cych obok, s ysz c to,
mówili: Patrz, wo a Eliasza (Mk 15, 34 35).
Obraz dla obecnej kontemplacji: Przedstawmy sobie scen krzy owania Jezusa i wieszania
Go na krzy u. Nie wchodz c jednak w zbyt szczegó owe i naturalistyczne wyobra enia,
chciejmy jednak dostrzec ca y ból i cierpienie fizyczne Jezusa. Zauwa my krzy Jezusa na
Golgocie, stoj cy pomi dzy dwoma innymi krzy ami.
Pro ba o owoc kontemplacji: Pro my gor co, aby dane nam by o wczuwa si w cierpienia
Jezusa ukrzy owanego. Pro my tak e o g bokie zrozumienie dla modlitwy Jezusa:
Przebacz im, bo nie wiedz , co czyni . Módlmy si , aby Jezus ukrzy owany da nam
wewn trzne poznanie i odczucie, co jest naszym prawdziwym krzy em yciowym i w czym
mo emy Go na ladowa .
1. Ukrzy owanie Jezusa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]